Administratiekantoor voor de kleinere ondernemer (ZZP, eenmanszaak, VOF, freelance)

Nieuws, aandachtspunten en weetjes

Belastingdienst voert controle schijnzelfstandigheid vanaf 01-01-2025 weer op!!

Per 01 januari 2025 gaat de belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid.

Als uit die controle blijkt dat de ZZP-er in loondienst werkt, kunnen  zowel de ZZP-er als de opdrachtgever te maken krijgen met naheffingen en boetes van de Belastingdienst, UWV en pensioenfondsen. Daarbij kan de ZZP-er die als werknemer wordt aangemerkt, aanspraak maken op werknemersbescherming, zoals ontslagbescherming of doorbetaling bij ziekte. Door de verjaringstermijn van 5 jaren kunnen de kosten voor de opdrachtgevers fors oplopen.

Wanneer is er sprake van loondienst?
* Tussen de opdrachtgever en ZZP-er bestaat een gezagsverhouding.
* De ZZP-er verplicht zicht tot het leveren van persoonlijke arbeid.
* De ZZP-er ontvangt voor zijn werkzaamheden een beloning. 

Gezagsverhouding.
De belangrijkste vraag is of er sprake is van een zogenaamde 'gezagsverhouding'. De belastingdienst zal dan kijken naar een aantal specifieke elementen, zoals:
- Leiding en toezicht.
- Vergelijkbaarheid personeel.
- Werktijden, locatie, materialen en gereedschappen.
- De wijze waarop de ZZP-er naar buiten treedt.
- Overige relevante aspecten; Is de opdrachtgever verantwoordelijk voor de schade veroorzaakt door de ZZP-er, wordt de 
   opdrachtgever wel/niet aangesproken op de kwaliteit van het resultaat.. 

Zekerheid met een modelovereenkomst.
Voor zowel de opdrachtgever als de ZZP-er is het van het hoogste belang dat de arbeidsrelatie voldoet aan de criteria voor zelfstandigheid, Twijfelt men? Gebruik dan een goedgekeurde modelovereenkomst die je kunt downloaden van de website van de Belastingdienst. 

Nieuwe wet per 2026?
Naar verwachting zal er per 01-01-2026 een nieuwe wet zijn. De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden zal de oude wet, de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) vervangen. 


Omzetbelastingnummer versus BTW -identificatienummer.
Ondernemers met een eenmanszaak hebben zowel een Omzetbelastingnummer als ook een BTW-identificatienummer.
Uw omzetbelastingnummer bestaat uit negen cijfers gelinkt aan uw BSN-nummer, gevolgd door de letter B en twee cijfers. Omdat dit nummer uw BSN bevat, is deze enkel bestemd voor communicatie met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld voor de periodieke aangifte van de BTW. Het gevaar is dat dit BTW nummer in handen zou kunnen vallen van 'kwaadwillenden'. Welke weer zou kunnen leiden tot identiteitsfraude. Zet dit nummer dus NIET op uw drukwerk (facturen, orders, briefpapier e.d. ) Geef dit nummer dus ook niet door aan derden die misschien  zaken met u willen doen!

Reden ook tot de invoering van het zogenaamde BTW-identificatienummer.
Met dit nummer kunt u laten zien dat u een BTW-plichtige ondernemer bent. Dit nummer moet dus op uw briefpapier, facturen, orders e.d. staan. Dit BTW-identificatienummer moet u ook doorgeven aan de partijen waarmee u zaken doet. Dus niet het omzetbelastingnummer. Deze nummers kunt u terugvinden op "Mijn Belastingdienst Zakelijk". Klik op omzetbelasting. Klik vervolgens in de linkerkolom op BTW-identificatienummer. Hier ziet u beide nummers staan. 

Plannen kabinet om zelfstandigenaftrek verder af te bouwen
Het kabinet wil de afbouw van de zelfstandigenaftrek versnellen. Dit staat in het Belastingplan 2023. In het coalitieakkoord is afgesproken om de zelfstandigenaftrek vanaf 2023 verder terug te brengen tot € 1.200 in 2030. Bij het versneld afbouwen wordt de zelfstandigenaftrek al in 2026 teruggebracht tot € 1.200 en in 2027 verder verlaagd naar € 900.

MKB-winstvrijstelling wordt verlaagd!

 In het Belastingplan 2024 is opgenomen dat de MKB-winstvrijstelling van 14% naar 12,7% omlaag gaat. 
Een ondernemer voor de Inkomsten Belasting komt in aanmerking voor de MKB-vrijstelling. Hij hoeft hiervoor niet te voldoen aan het zogenaamde uren-criterium van 1225 uren. Dit criterium is wel een voorwaarde om recht te hebben op onder andere de zelfstandige aftrek.


Zelfstandigen straks verplicht verzekerd voor arbeidsongeschiktheid?
Als het aan het kabinet ligt, worden zelfstandigen straks verplicht zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.
Wat betekent dit voor u en welke kosten zijn hieraan verbonden?

Arbeidsongeschiktheid. Veel zelfstandigen zijn hier niet tegen verzekerd. Bijvoorbeeld omdat het veel te duur is, of dat ze door de verzekeraar geweigerd worden vanwege een medische aandoening. Het kabinet wil daarom een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering invoeren. Deze verzekering geeft recht, na 1 jaar ziekte, op een uitkering van 70% van de winst voor de arbeidsongeschiktheid, met een maximum ter hoogte van het minimumloon. Men ontvangt die uitkering tot dat maximaal de AOW gerechtigde leeftijd bereikt is. 

Kosten. De verplichte verzekering gaat ongeveer 6.5% van de winst kosten, met een maximale premie van ongeveer €200,00 per maand. Het huidige uitgangspunt is het minimumloon van 2024. De betaalde premie is aftrekbaar. Ook zou men kunnen kiezen voor een alternatieve particuliere verzekering mits deze even hoog is als de genoemde verplichte verzekering. U mag dus niet kiezen voor een goedkoper alternatief. De definitieve kaders moeten nog via een wetsvoorstel aangenomen worden door het parlement. Voor resultaatgenieters (zij betalen belasting over inkomen overig werk) geldt deze verplichting niet.


 


 

 

 











 





E-mailen
Bellen
Map
Info